Jak Zbudować Markę Małej Firmy?

Wiem co sobie myśli: „Adrian jesteś przeciwnikiem budowania marki”. Tak, ale tylko po części masz rację. Jestem przeciwnikiem budowania marki w typowo korporacyjny sposób.

Zaraz pokażę Ci nowe podejście do tematu. Podejście jest niestandardowe (made by Adrian), ale myślę, że 10 razy lepsze niż typowe.

Sekwencja: rynek-produkt, a potem eskalacja wartości

Jaki produkt szybciej zbuduje markę: bezużyteczny czy ten, który idealnie spełnia Twoje oczekiwania?

Odpowiedź jest prosta. Dlatego dowiedź się kim jest Twój rynek, jakiego produktu oczekuje, jakie ma wymagania.

Jakiś czas temu natknąłem się w sieci na film o luksusowych samochodach.

luksus, marka

I teraz najlepsza część. Przewinąłem do komentarzy. Komentujący mówili o tym, że trzeba być kompletnym idiotą, aby kupić samochód, który żre jak smok i kosztuje tyle co kilka domów.

Czytając komentarze można dojść do wniosku, że nie ma popytu na tego typu dobra. Po co miałbyś kupić samochód, którym nie można jeździć po polskich ulicach i pali jak smok?

Widzisz…dla bogatych klientów nie liczy się cena samochodu czy cena paliwa. O zgrozo, wielu z nich ma swoje rafinerie. Już widzę szejka w japonkach, który rocznie wydobywa 10 mln ton ropy i martwi się cenami paliwa.

Dla takich ludzi samochód ma rzucać się w oczy, być ekstrawagancki, ma posiadać diabelski silnik i najwyższej jakości skórę. Ten samochód i tak będzie stał w garażu. Dołączy do kolekcji.

Najpierw zrozum kim są Twoi klienci. Pamiętaj, że jeśli lepiej będziesz zaspokajał potrzeby rynku, wtedy Twoja marka będzie rosła.

Spójrzmy na Apple i iPhona. Ich telefony są kierowane do ludzi, którzy mają pieniądze, lubią nowinki techniczne i cenią design. Jak ludzie widzą mojego iPhona 6 pukają się w głowę, że tyle kosztował. „Tyle dałeś za głupi telefon?” Nie ja…żona mi kupiła. Telefon był drogi, ale jak go zmienię to tylko na nowszą wersję. Korzystając z niego czuję się jak James Bond. Mówię do niego „zatelefonuj do Kochanie” i dzwoni do żony bez naciskania jakiegokolwiek przycisku. Jest otwierany na linie papilarne i ma mnóstwo funkcji, z których nie korzystam…ale dobrze mieć poczucie, że je ma.

Produkt musi być użyteczny – do wąskiej grupy klientów. Jeśli wycelujesz w zbyt szeroki rynek, nie zaspokoisz ich potrzeb, a tym samym ucierpi Twoja marka. Nie jesteś w stanie zadowolić wszystkich.

Teraz, kiedy wiesz, że produkt jest świetny i idealnie pasuje do grupy klientów, nadaj mu USP. Unikalna propozycja sprzedażowa nie tylko pomoże Ci budować markę, ale wpłynie na sprzedaż. Wypisz sobie 2 – 3 słowa, które eksponują przewagę Twojego produktu nad innymi.

Niby każdy firma wie, że musi się wyróżniać na rynku, ale żadna nie podejmuje działań w tym kierunku. Tylko moja firma wszędzie eksponuje USP. Unikalna propozycja sprzedażowa nie jest sloganem reklamowym. Jest konkretną korzyścią jaką przedstawiasz klientowi.

Zrozum, że ludzie na rynku szukają konkretnych rozwiązań swojego problemu. Twoja USP ma być jak latarnia morska dla dryfujących statków.

Moja propozycja sprzedażowa brzmi: „Zero bzdur, droga ekspresowa”. Co jasno sygnalizuje, że moje produkty są nastawione na konkretne rozwiązania.

Widzisz, zauważyłem, że moja grupa docelowa tego wręcz oczekuje. Grzegorz Celeban, podczas rozmowy telefonicznej, powiedział, że lubi moje produkty, bo znajduje w nich konkretne rozwiązania. Nie mają one elementów rozrywkowych, ale za to zawierają setki pomysłów.

Mirosław Skwarek po przesłuchaniu 3 minut szkolenia z copywritingu zrobił 4 strony notatek. I to mnie odróżnia na rynku. Jest jeszcze coś co odróżnia moje produkty od innych. Nie pokazuję jednej drogi do celu. Pokazuję wszelkie możliwości wejścia na szczyt. Daję klientom zadecydować, którą drogą mają iść. Daję im więcej możliwości.

Niektórzy z kolei mają 2-3 strategie i przez cały dzień pokazują jak je wdrożyć. Nie można powiedzieć, że ich metoda jest lepsza czy gorsza. Jest inna i taka powinna być.

Dlatego podsumowałem mój produkt i strategię firmy: „Zero bzdur, droga ekspresowa”.

To nie jest slogan. To stała przewaga konkurencyjna. Domino’s przez wiele lat promowała szybki czas dostawy, a ja promuję mój content. A czym Twoja firma odróżnia się na tle innych?

Najważniejsze jednak, aby nastąpiła synergia pomiędzy tym co produkujesz, a co promujesz w USP. Gdybym dodał do szkoleń elementy strikte rozrywkowe, a obciąłbym tym samym elementy edukacyjne, straciłbym w oczach aktualnych klientów. Trzeba z tym uważać.

Musi następować synergia pomiędzy jednym, a drugim.

Następnym elementem budowania marki jest prezentacja produktu. Produkt powinien być promowany jako lekarstwo na problemy klienta. Prezentacja ma być przebojowa. Coca-cola na samym początku promowana swój napój jako lekarstwo na zmęczenie. Dodawali do produktu niewielkiej ilości kokainy, więc następowała synergia pomiędzy produktem, a tym co głosili w reklamach.

A teraz zdradzę Ci jedną z najważniejszych rzeczy, odpowiadającą na pytanie jak budować markę w małej firmie.

Marka to nie logo, a sposób w jaki prezentujesz się na rynku. Im lepiej budujesz relację z rynkiem, im lepiej promujesz produkt, tym masz silniejszą markę. Z kolei kiedy klient od Ciebie kupi i ma dowody, że Twój produkt jest tym co obiecywałeś, tym Twoja marka ma dla niego większe znaczenie.

Marka zostaje zapamiętana, gdy rozwiązujesz potrzeby rynku i ciągle starasz się nawiązać lepsze relacje.

Tyle na dziś. Jak temat się spodoba napiszę więcej. Ważne, aby na pierwszym miejscu postawić sprzedaż i nie robić reklam w stylu Coca-Coli. Małe firmy muszą inaczej budować markę niż duże. Skup się na tym, aby zaspokoić potrzeby Twojego rynku i budować tytanowe relacje.

Podobał Ci się artykuł „jak zbudować markę”? Napisz mi swój komentarz, kliknij lubię to albo udostępnij link na facebooku. Ten drobny wysiłek z Twojej strony pomaga nam się rozwijać.

O Adrian Kołodziej

Adrian Kołodziej jest najwyżej opłacanym konsultantem biznesowym typu direct response w Polsce. Pomaga małym firmom uzyskać maksymalny profit z reklam i kampanii internetowych. Dołącz do mnie w Google+

23 myśli nt. „Jak Zbudować Markę Małej Firmy?

  1. Ten artykuł jest bardzo dojrzały i bardzo dobry!
    Jestem pod wrażęniem bo nie wszystko mi się podoba co piszesz, ale to jest dla mnie kwintesencją prawdy o marce.

  2. Gdy będę mieć pokupny atrakcyjny i niemałostkowy produkt poraz pierwszy okazany do sprzedania,
    wówczas świat się nim zainteresuje i kupi. Nie jestem urodzonym marketerem.
    Od 1999 roku jestem konsumentem firmy zdrowotnej światowej HERBALIFE, której produkty
    odżywiają kosmonautów , bo firma współpracuje z Agencją NASA. Wprawdzie produkty tej firmy
    nie sprzedaje się , bo nimi tylko rozwiązuje się ludzkie problemy zdrowotne.
    Jeżeli ktoś ma jakiekolwiek problemy zdrowotne – to proszę o kontakt.
    Jan Prystupa tel. 664771701, Skype jan.prystupa1
    Pozdrawiam Jan Prystupa

  3. Firma HERBALIFE istnieje oficjalnie w 91 krajach świata. Jednak nadmieniam ,że wymienione dane
    są od trzech lat. Dziś jest w około 100 państwach. Otyłych można i trzeba odchudzić. Więc to mogę
    uczynić. Pozdrawiam konsumentów tej firmy i wątpiących. Kontakt tel 664771701, Skype jan.prystupa.1

  4. Warto wiedzieć , że produkty HERBALIFE są w 100% naturalne, bezpieczne i efektywne polecane
    wszystkim jako ,, zdrowa żywność”. Oczyszczają organizm z toksycznych złogów
    -pełnowartościowo odżywjaja wszystkie komórki,
    -wzmacniają system immunologiczny, a tym samym likwidują przyczyny zmian chorobowych.
    Należy wiedzieć , że według wybitnych lekarzy istnieje współzależność przyrody z organizmem
    ludzkim, który żyje i funkcjonuje pod wpływem tych samych sił, które są w orzyrodzie. Organizm
    człowieka nie jest odrębnym elementem świata zewnętrznego fizycznego, ale jako złożony system i
    każdy jego element jest nierozlącznie powiązany z całością. Przy naruszeniu funkcji jednego organu-
    zmienia się funkcjonowanie drugiego i innych. Kontakt. tel. 664771701, Skype jan.prystupa, 1

  5. Artykul super! Wprowadzam nowy produkt i pół feri siedziało mi w głowie wymyślenie tego USP – choć nie wiedziałem ze takie coś jest. Wprowadzam do sprzedaży materac dla ludzi aktywnych, będzie nas wyróżniać to ze przed wyprodukowaniem w cenie jest badanie u fizjoterapeuty stanu zdrowia i kręgosłupa. Dopiero na podstawie badania robimy materac pod osobę. Czyli dokładnie na odwrót niż robią wszyscy czyli najpierw wyprodukują partie materacy a pózniej chcą nas dopasować do materaca!
    Wymyśliłem : materace indywidualnie dopasowane
    Co o tym myślisz ?

  6. Produkty HERBALIFE nie leczą, ale ich fenomen polega na tym, że jako suplementowane
    stuprocentowo przywracają równowagę biologiczną organizmu do stanu w jakim był przed chorobą
    i go nawet jeszcze wzmacniają. Odtwarzają przemianę materii, powodują prawidłowe funkcjonowanie
    całego organizmu. Osoby młode lepiej i szybciej się rozwijają, a będące w średnim i starszym wieku
    opóżniają proces starzenia i stymulują system immunologiczny.. Produkty chronią organizm przed
    wpływem wolnych rodników i innych szkodliwych czynników. Działają jak protektor błony komórek
    przed uszkodzeniami struktury DNA.
    Kontakt: tel. 664771701,
    Skype jan.prystupa.1 Pozdrawiam wszystkich Jan Prystupa

  7. Jest takie powiedzenie : ,, Nie trzeba być wielkim, aby zacząć, ale trzeba zacząć aby być WIELKIM.
    Ćwicząc yogę najpierw nauczono mnie medytować, bo jest ona wzniesieniem się do dziedziny ponad
    świadomości fizycznej. Chcąc poznać prawdę – pamiętaj, że dopóki nasza świadomość rozprasza się na sprawy bytu cielesnego – nie może zetknąć się z rzeczywistością wewnętrzną i transcedentalną.
    W medytacji nie chodzi o działanie,, ale o to by być w niej.
    Pogodniejsze myśli prowadzą do zdrowszej biochemii, szczęśliwszego i zdrowego ciała.
    Udowodniono, że negatywne myśli i stres degradują ciało i funkcjonowanie mózgu..
    Więc życzę wszystkim pogody Ducha, zdrowia , radości zorientowanym , wątpiącym i spełnienia
    marzeń. Jan Prystupa tel. 664771701, Skype jan.prystupa.1

  8. Adrian konkurencja wprowadza materac do obrotu w trzech twardosciach a dopiero pózniej dopasowuje ludzi do materaca. Mój produkt ma darmowe badanie przed procesem produkcji. Czyli na podstawie badania i opinii fizjoterapeuty robimy materac pod konkretna osobę. Dodatkowo daje możliwość pełnej personalizacji pokrowca. Na taki materac trzeba będzie czekać ok. 2 tygodnie do miesiąca

  9. Dzień dobry Adrianie!

    Napisałeś bardzo, BARDZO dobry tekst! :)

    Czyli marka, to chyba w zasadzie emocje, więź łącząca klienta z firmą. To chyba tak właśnie jest!

    Mam bardzo silną relację z moim klientami i często mówię, że web.lex ma silną markę, ale nie przyszło mi do głowy, aby w ten oczywisty związek zauważyć! Dziękuję!

    PS.: Właśnie przyszedł do mnie Twój pakiet o kształtowaniu zaufania. :) A Jaś mnie pyta: Tato, a gdzie lizaki? 😉 Zapamiętał, jak kiedyś od Ciebie przyszła paczka, też z jakimś szkoleniem, a wewnątrz był lizak :)

  10. Dzięki Adrian za Twój wpis, dobrze mówisz – ogólne budowanie marki jest dla dużych graczy; mali powinni skupić się na tym co mogą dać klientom; Pozdrawiam serdecznie

  11. Adrian
    właśnie myślałem o stworzeniu usp dla mojego bloga
    i proszę, trafiłem ma twój artykuł.

    W pogoni za coraz nowszymi odkryciami
    w social media, mam wrażenie zapominamy
    o starych prawdach, typu dobre hasło
    dobra prezentacja

    chociaż może najwięksi wyjadacze wciąż to robią
    tylko nikomu nie mówią, bo ludzie oczekują
    gadżetów?

    co z nowymi markami, które jeszcze siłą rzeczy nie mają
    świetnych produktów?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*