Marketingowy Opis Produktu

Jak powinien według Ciebie wyglądać marketingowo dobrze opisany produkt? Jak powinien wyglądać opis produktu? Co tak naprawdę powinien zawierać opis produktu, a przede wszystkim jaki ma mieć charakter aby sam produkt był częściej kupowany? Opowiem o tym, na swoim przykładzie.

Niedawno padły mi moje stare i wysłużone już słuchawki, z których nie ukrywam bardzo często korzystam. Zatem stanąłem przed ogromnym przedsięwzięciem jako konsument aby wybrać te najlepsze. Jako, że jestem oddanym fanem technologii japońskich zawęziłem swój marketingowy wybór do produktów następujących firm: Onkyo, Denon, Technics, Panasonic oraz Sony…i tym samym zacząłem poszukiwania na serwisach aukcyjnych.

Tu pojawia się wiele możliwości dla potencjalnego sprzedającego, aby na tyle dobrze marketingowo opisać produkt by klient go kupił. Zważywszy na to, że wielu sprzedawców konkuruje tu prawie bezpośrednio oferując ten sam produkt. Pomijam już fakt tego, że niektórym nie chce się wstawić większej ilości zdjęć, czy jakiegokolwiek opisu.

Warto zdać sobie z tego sprawę, ze klient w miarę poszukiwań staje się coraz bardziej świadomy różnic pomiędzy produktami. Im większa jest jego świadomość, tym mniejsze znaczenie marketingowe ma cena danego produktu (chyba że jest na tyle oddany marce i nie ma zamiaru zmieniać tego trendu). Wówczas klient szukając dochodzi do wniosku, że potrzebuje pełnej specyfikacji technicznej aby porównać dany produkt.

Tu zaczynają się problemy. Niektórzy sprzedawcy nie opisują swoich produktów, bo po przecież klient nie czyta. Inni (jak niektóre koncerny samochodowe) dają tylko szczątkowe informacje, po co klient ma wiedzieć zbyt dużo (jeszcze wyjdzie na to że mamy gorsze produkty od konkurencji), ważne żeby była marka. Moim zdaniem to brak szacunku dla klienta i jego pieniędzy. Takie nastawienie owszem działa, ale co po niektórzy bardziej świadomi odejdą do konkurencji.

Są również sprzedawcy którzy dają pełną specyfikację produktu, łącznie ze wszystkimi detalami technicznymi. Problem polega na tymże jako zwykły klient nie znam się na na wszystkim. I tak sprzedawca pisze że oporność słuchawek wynosi 32 Ohmy…to dobrze? Czy źle? Im więcej tym lepiej, a może gorzej? A co daje mi ta oporność? Jakie walory dźwiękowe dzięki temu będę miał?

Myślę, że sam już powoli dochodzisz do jednego słusznego wniosku:

Cechy są związane z techniczną stroną produktu są jak najbardziej istotne, ale żadna z nich – sama w sobie – nie skłoni nas do jego kupna. Cechy są bowiem neutralnymi właściwościami produktu lub usługi.

Fajnie jeśli jako sprzedawca doceniasz marketingowy charakter technicznego opisu produktu. Owszem pasjonaci, eksperci doskonale docenią ten fakt zwłaszcza jeśli specyfikacja jest bezpośrednim przełożeniem na jakość produktu. Jednakże nie wolno tu pominąć faktu nadania tym cyfrom i opisowi emocjonalnego spektrum, pokazując co tak naprawdę klient otrzyma dzięki tym liczbom, jak zmieni się jego życie czy czego doświadczy.

O Bartosz Janus

CEO w Kołodziej Consulting

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*