Jak Napisać Świetnego Maila, który Będzie Sprzedawał Podprogowo.

Marketing opiera się na strategiach, ale również na psychologii. Kolory stron internetowych, sposoby prezentacji produktu, czy historie nie są przypadkowym działaniem. Większość z tych rzeczy opiera się na badaniach naukowych. Zauważyłem dlaczego tvn i wiele podobnych stracji używa bardzo często koloru niebieskiego? Bo to kolor wpływający na wiarygodność.

Bardzo mocno pasjonuję się całą perswazją i manipulacją, bo temat jest naprawdę wart uwagi. Dziś pokażę Ci jedną z najprostszych sztuczek jaką możesz wykorzystywać, aby napisać dobrego maila. Niektóre moje maile zarabiają po 10-11 tysięcy, więc raczej nie jestem w tym nowicjuszem.

Oto jak wykorzystywać perswazję. Spójrz na biblię. Jezus nigdy nie odpowiadał w prost. Opowiadał przypowieści. Podobnie robił twórca NLP i hipnoterapeuta Milton. Dlaczego? Bo w historii można przemycić masę podprogowych informacji. Tylko wszystko trzeba dobrze ubrać w słowa. Pewnego dnia podczas seminarium Milton próbował wytłumaczyć czym są presupozycje. Jednak studenci ciągle mu przeszkadzali, aż w końcu ktoś się wyrwał i zadał pytanie: „czym są presupozycje?”. Milion się uśmiechnął i opowiedział im historię. Kiedy był jeszcze małym chłopcem dziadek zabierał go na farmę. I pewnej nocy nie mogli dłużej spać, bo barany hałasowały. Wyszli na zewnątrz i poszli do obory. Dziadek próbował powiedzieć coś do młodego Miltona, ale nic nie było słychać, bo barany strasznie hałasowały. Dziadek się wkurwił i powiedział: „zamknijcie się barany”.

Oczywiście w tym momencie cała sala ucichła i każdy czuł, że Milton mówi do nich. Jednak nigdy wprost tego nie powiedział. Wykorzystał umiejętnie cytat. Oczywiście historia była dłuższa i sama w sobie demonstrowała czym są presupozycje. Teraz, żeby łatwiej wpływać na ludzi na początku odpowiedź sobie na pytanie do czego chcesz ich przekonać?

Załóżmy, że twoim celem jest im uświadomić, że muszą być nieco kontrowersyjni, bo nikt ich nie będzie słuchał. Takie mamy założenie. Teraz jeśli powiesz im to wprost to Cię oleją. Taka informacja nie będzie miała dla nich wartości. Musisz im opowiedzieć, to za pomocą historii.

Przykład: „Pewnego dnia… siedząc z żoną przed telewizorem oglądaliśmy film o amerykańskim liceum. Była tam scena w której nieudolny i nudny nauczyciel prowadził wykład. Jednak nikt nie traktował jego słów poważnie. Podczas prowadzenia wykładu, co jakiś czas zatrzymywał się, aby zadać pytanie…

„Słucha ktoś? Ktokolwiek?” …wszyscy byli cicho. Kamera skanuje klasę i widać gigantyczną nudę w oczach uczniów. Te puste spojrzenia…nawet ktoś śpi na ławce, a ślina kapie na biurko. Ten film jest idealną lekcją marketingową. Ostatnią rzeczą jaką chcesz mieć, to nudny marketing. Niestety większość firm nie wykorzystuje swoje potencjału. Z ich perspektywy robią wszystko dobrze. Klienci wchodzą do sklepu, czy na stronę internetową, czytają, ale nie kupują.

Każdy miesiąc pozwala ledwo zarobić na koszty, a nie mówię już o jakieś dodatkowych zyskach. Niektóre firmy próbują robić promocje, kampanie, ale prawda jest taka, że marnują swój czas i pieniądze. Mogą przestać robić cokolwiek, a klienci tego nie zauważą. Jeżeli klient nie jest tak zmotywowany do kupienia twojego produktu, że przejdzie 4km w śniegu, aby wysłać pieniądze na poczcie tzn. że twój marketing wymaga naprawy. Chcesz upewnić się, że wykorzystasz 100% swoje potencjału?”

Jak widzisz mamy tutaj coś oni znają, coś co jest łatwe do zrozumienia. To naprawdę jest świetne narzędzie, aby manipulować ludźmi. Kolejna sprawa. Chcesz ich przekonać do tego, że ich dotychczasowe działanie do niczego nie prowadzi. Mówiąc im to wprost — nie zrozumieją, albo zignorują.

PRZYKŁAD: Dwaj koledzy z pracy siedzą razem podczas przerwy śniadaniowej. Jeden z nich codziennie je kanapkę z serem. Dzisiaj odpakowuje swoją kanapkę i mówi: „Kurde, dziś znów z serem”. Jego kolega zdziwiony pyta: „Dlaczego nie poprosisz żony, aby zrobiła ci z szynką?”, a ten odpowiada: „Bo robię je samemu”.

Widzisz taki koncept jest czymś co łatwo zrozumieją, łykną i przyswoją. Dodatkowo bez jakiejkolwiek siły im sprzedasz swój koncept. Kolejna historia: chcesz im uświadomić, że za dużo wydają. Podczas jednej nocy na Saharze podróżnik rozłożył namiot, żeby się ogrzać. Było mu żal wielbłąda, więc pozwolił mu wcisnąć głowę do namiotu. Kiedy wielbłąd to zrobił, zaczął powoli wkładać szyję, aż w końcu wpakował się cały. Małe wydatki często przeradzają się w duże. Bądź ostrożny, kiedy wydajesz pieniądze. Jeżeli musisz coś kupić, najlepiej, aby to była inwestycja, a nie zachcianka.

To bardzo proste. Wystarczy podsunąć im historię, albo bajkę. Najlepiej działają historie zmyślone, szczególnie bajki. Pamiętaj, że jeśli ktoś podsuwa Ci historię — manipuluje Tobą.

O Adrian Kołodziej

Adrian Kołodziej jest najwyżej opłacanym konsultantem biznesowym typu direct response w Polsce. Pomaga małym firmom uzyskać maksymalny profit z reklam i kampanii internetowych. Dołącz do mnie w Google+

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*