Produkt, czyli jakiej wartości chce od Ciebie klient?

Produkt czy usługa to dwie ale nie jedyne formy w jakiej możesz zamknąć wartość dla swojego klienta. Nie zadajesz sobie czasem pytania, na ile każdy z Twoich klientów ceni sobie Twoje produkty? Jak myślisz czy uważają je za wartościowe? A może nie? Korzystają z nich, czy chowają do szafy? Dziś przybliżę Ci nieco temat wartości produktu w odbiorze klienta i czy zawsze w tej kwestii dokonujesz prawidłowych wyborów. Zapraszam do lektury.

W poprzednim swoim artykule nawiązałem do lean management w tym artykule pragnę kontynuować ten temat w nawiązaniu do wartości produktu. Jeśli poważnie myślisz o rozwoju swojej firmy to pod kątem lean management w wytwarzaniu wartościowych produktów dla swoich klientów, to powinieneś się przede wszystkim ograniczyć do tego czego odczekuje klient. Zatem owszem Ty tworząc produkt możesz mieć poczucie wydanie szczególnie dużej wartości, ale zdefiniować może ją jedynie kupujący, zaś zweryfikować tylko rynek

Widzisz załóżmy że jesteś producentem zegarków marki IWC Schaffhausen, zaś Twoim konkurentem jest japońska firma SEIKO. Dlaczego Twoje zegarki są kilkukrotnie droższe od tych konkurencyjnych? Ponieważ wkładasz do nich większą wartość w ocenie klienta. A co zatem jest tą wartością? Długi czas produkcji, dokładność co do dziesiątych części milimetra, jakość materiałów i ich obróbki. To są elementy za które płaci i co ważniejsze dostrzega je klient. Krótko mówiąc te elementy świadczące o jakości ma w swojej świadomości klient.

Czasem może być tak, ze niedoświadczony klient klient chce kupić Twój produkt (niech będzie znów zegarek) i interesuje go jakość wykonania, Ty jako producent zamiast obrabiać kopertę skrawaniem, obrabiasz ją dokładniej na ciepło. Jednakże klient tej wartości produktu nie dostrzeże jego wartość w rozumieniu kupującego nie wzrośnie. Czyli dokładniejsza obróbka wymagająca większych nakładów będzie marnotrawstwem, jeśli klient nie zechce zapłacić więcej za lepszej jakości zegarek.

Co zatem zrobić aby to się zmieniło? Aby klient lepiej postrzegał wartość Twoich produktów? Oto 2 najważniejsze rady:

Produkt powinien być odpowiednio promowany, jego marketing, sposób produkcji, jakość dobranych materiałów powinny wyzwalać u klienta pożądanie.
Zawsze staraj się uświadamiać klienta o jakości podobnych produktów, w czym się ona objawia, na co zwracać uwagę. Świadomy klient znacznie chętniej będzie chciał kupić lepszy produkt, pod warunkiem, że uświadomisz go o jego wartości.

Tworząc produkt zadaj sobie pytanie, jakie cechy zwiększają jego wartość w percepcji klienta? Jeśli chcesz mu nadać nowe cechy zwiększające jakość musisz pamiętać o tym, aby uruchomić całą maszynę marketingową która będzie miała na celu uświadomienie klienta. Nim jednak to zrobisz przeprowadź na klientach badania, czy aby na pewno nowa cecha produktu wpłynie pozytywnie na jego odbiór przez klientów.

O Bartosz Janus

CEO w Kołodziej Consulting

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*