Remarketing ofert i produktów

Mówi się że w marketingu odkryto już dosłownie wszystko. Co jeśli chodzi o remarketing? Widzisz poniekąd się z tym zgadzam, że wyszukiwanie nowych dróg reklamy nie jest łatwe. Mimo wszystko uważam ze reklama może przybierać naprawdę wiele form. Dotyczy to w szczególności marketingu internetowego, gdzie wciąż wiele jeszcze pozostało do zrobienia, a tym bardziej odkrycia.

Często jest tak, że brakuje inspiracji na kampanię reklamową. Myślę, że jako osoba która ma choćby troszkę doświadczenia marketingowego – wiesz o czym mówię. Osobiście często lubię szukać inspiracji w książkach, czy w reklamach innych branż. Czasem jednak i to nie pomaga. Zatem warto wtedy otworzyć swoje pliki ze starymi kampaniami, segregator z listami do klientów i zobaczyć co się dobrze sprzedawało, na co klienci reagowali, co poruszało listę i sprawiało że leadsy stawały się bardziej aktywne niż zazwyczaj? Zatem to czas na remarketing.

Osobiście nie mam nic przeciwko wskrzeszaniu starych kampanii, pod warunkiem ze zachowa się jej esencję z przeszłości. Najlepiej to widać na rynku samochodów. Pamiętasz może Fiata 500? Nie, nie mam na myśli tej nowej 500 – setki (choć zaraz do niej wrócę), ale ten stary model (starsi wiekiem pewnie będą pamiętać ten legendarny miejski samochód). Widzisz sequel tego samochodu sprzedaje się doskonale ponieważ bazuje na tych samych elementach co poprzedni model. Innym przykładem nieco mniej efektywnej kampanii jest wskrzeszenie Mini przez koncern BMW. Teraz dla kontrastu…New Beetle, tak następca kultowego Garbuska. Idea wspaniała problem polega na tym, że niezbyt wiele tych samochodów jeździ po naszych drogach. Co z nim nie tak dlaczego się tak dobrze nie sprzedaje?

Moim zdaniem zapomniano to o wszystkim tym, co z marketingowego punktu widzenia powinien mieć pierwowzór. Fiacik 500 w latach 60 miał być małym, tanim, środkiem masowego transportu. Moim zdaniem dzięki utrzymaniu tej konwencji nowy model produkowany po ponad 30 letniej przerwie odniósł tak spektakularny sukces rynkowy. Tym bardziej że model ten idealnie wpasowywał się w ówczesne potrzeby klientów. Obecna 500 sprzedaje się doskonale. Ten sukces marketingowy i sprzedażowy widać choćby poprzez to, ile pokrewnych modeli 500 produkuje teraz włoski koncern, od miejskich maluchów po mniejszej klasy crossovery. A co z Mini? W sumie ten model sprzedaje się całkiem nieźle ogólny koncept tego samochodu został zachowany, różnice są w cenie która jest wyższa niż poprzednika (okolice tego poziomu co New Beetle), cóż według BMW za kultowość się płaci.

Z drugiej strony niemiecki koncern VAG całkowicie zerwał z przyjętą konwencją pierwowzoru. Powstał samochód już dla wybranych, z przesadnie wysoką ceną nawet jak na segment C. Słowem ten samochód nieco stracił na popularności poprzez zerwanie z tym co było kultowe w tym modelu. Tak więc na przykładzie Fiata widać że reputacja dobrych produktów jest naprawdę silna nawet po upływie tak długiego czasu. Zatem z czysto biznesowego punktu widzenia o czym należy pamiętać jeśli planuje się ponowne wskrzeszanie produktów? Oto moje propozycje:

ulepsz produkt do wersji 2.0 zachowując jego konwencję (zmień nieco design, dodaj coś nowego, ale nie przesadzaj)

zachowaj target produktu, promuj go do tych samych grup ludzi

zachowaj podobne granice cenowe, to bardzo ważne ponieważ zmieniając cenę już musisz zmienić grupę docelową, czyli coś o czym chyba zapomnieli Panowie z działu marketingu VW

– w marketingu odnoś się do poprzednika sugerując, że to jego długo oczekiwany następca

Zatem lekcja na dziś…tak stare kampanie marketingowe działają i to jak najbardziej skutecznie. Szczerze powiedziawszy większe efekty osiągniesz włączając nawet stara kampanie nie zmieniając w niej nawet przecinka w ofercie, niż zmieniając cały produkt łącznie z targetem i ceną zachowując tylko nazwę. Kończąc zastanawiam się czy Nokia wskrzeszając do sprzedaży swój model 3310 osiągnęła by ponownie kasowy sukces? Pomyśl nad tym.

O Bartosz Janus

CEO w Kołodziej Consulting

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*