Zarządzanie w biznesie: lean management

Czy lean management może mieć zastosowanie w Twoim biznesie? Jak radzić sobie z problemami zarządzania, czasem oraz zasobami w biznesie i to nie tylko tym internetowym? Z pozoru może się wydawać, że to nieistotny problem, ale spróbuję Cię przekonać że zarządzanie to poważna sprawa. Zapraszam

Twórcą pojęcia był John Krafcik, który jako pierwszy użył tego sformułowania w swoim artykule. Za ludzi którzy wprowadzili lean management jako wiodącą strategię zarządzania należy uznać Sakichi Toyoda, jednego z twórców Toyota Motor Company, (o którym jeszcze nie raz będę wspominał oraz panowie Ki’ichirō Toyoda i Taiichi Ohno.

W 1913 roku Henry Ford wprowadził jako pierwszy linie produkcyjną tzw. flow production, czyli taśmowy montaż samochodu. Owszem Ford zrewolucjonizował system wytwarzania, dając jednocześnie zalążek płynnej produkcji. Ford stanął jednak przed problemem niezdolności dostarczania różnorodności, wymaganej przez coraz bardziej dojrzałego klienta i rosnącą konkurencję. Jak sam mawiał:

Może sobie pan zażyczyć samochód w każdym kolorze, byle by był to czarny.

Czym zatem jest lean managemnet? Samo to sformułowanie można przetłumaczyć jako „chude bądź oszczędne zarządzanie”. Lean Management zatem można definiować jako podejście względem zarządzania prowadzące do skrócenia czasu od złożenia zamówienia do wysłania produktu dzięki eliminacji marnotrawstwa. Lean management to produkcja elastyczna, gdzie ideałem, do którego powinno się dążyć, jest optymalizacja procesów zarządzania. Czyli jest to odpowiedź na wszystkie te pytania które zadawał sobie Pan Ford nie mogąc poradzić sobie z wymaganiami rynku. Nie chcę tutaj abyś się ograniczał do myślenia iż lean management jest związany tylko i wyłącznie masową produkcją, choć głównie tam to podejście jest wykorzystywanie.

Celem jest tutaj nastawienie na wymagania klienta, rynku, optymalizację działań firmy, uchwycenia trendów, zagrożeń i zjawisk w niej zachodzących oraz podejmowania skutecznych działań, aby być konkurencyjnym na rynku, aby obniżać koszty i zwiększać tym samym zysk jednostkowy przedsiębiorstwa.

Widzisz Ford Model T był ograniczony do jednego koloru, ale i specyfikacji. Pierwszy Model T który zjechał z produkcji w 1908 roku nie posiadał znaczących zmian względem tych modeli, które zjeżdżały z taśm pod koniec produkcji. To bardzo niekorzystnie wpływało na sprzedaż, klient miał bardzo ograniczony wybór. Zaś stworzenie różnorodności oferty wymagało od Forda ogromnych zmian i powodowało zastoje w produkcji, co przyczynia się do zastoju przepływu wartości w firmie. Z kolei nadprodukcja „niechcianych” modeli samochodów powodowała straty, zwiększała koszty magazynowania takich samochodów i w konsekwencji obniżenia ich ceny, aby można je było sprzedać.

Niezwykle istotnym elementem w metodologii lean management jest marnotrawstwo. Marnotrawstwo to w biznesie nic innego jak czynność, która wymaga pracy, a nie przynosi wartości to jedna z koncepcji TQM (czyli Total Quality Managemnt – zarządzanie jakością). Zobacz załóżmy że produkujesz samochody, Ty jako producent doskonale wiesz że jednym z wymiarów jego jakości są doskonale spasowane elementy karoserii. Im mniejszy jest milimentrarz pomiędzy poszczególnymi elementami, tym wyższa jakość samochodu. Problem polega jednak na tym, czy Twoja koncepcja jakości jest równoznaczna z wyobrażeniem jakości samochodu przez klienta? Czy klient za to zapłaci? Myślę że nie zawsze. Dlatego tak bardzo ważne jest zrozumienie potrzeb klienta i jego wyobrażenie co do jakości. Według tej metodologii zarządzania wyróżniamy następujące rodzaje marnotrawstwa:

– wszelkie formy nadprodukcji

- nieprodukowanie na czas (zasada produkcji JIT – just in time)

- nadmierne transportowanie

- zbyt długotrwałe poszukiwanie narzędzi i materiałów

- nadzorowanie maszyny pracującej w trybie automatycznym

- przerabianie tej samej informacji w wielu różnych miejscach

Zobacz czy w swojej działalności nie masz elementów na które marnujesz swój czas. Czy może nie marnujesz swoich zasobów na rzeczy mniej potrzebne? Widzisz dzięki zastosowaniu tej strategii możesz zaoszczędzić na czasie, narzędziach, na swoim wysiłku oraz na wykorzystanym miejscu.

Żyjemy w czasach, w których wprowadzanie zmian to już właściwie codzienność. Zarządzanie to strategia mająca na celu zmianę kultury organizacyjnej, a w konsekwencji poprzez zmianę mentalności, wykorzystanie potencjału ludzkiego organizacji i tym samym maksymalizację zysków. Widzisz często jest tak, że sam jako szef firmy, bądź pracownik nie widzisz potrzeby takich zmian. Na biznes zawsze trzeba patrzeć z dystenem i być otwartym na konstruktywną krytykę, aby dokonać w nim niezbędnych zmian.

O Bartosz Janus

CEO w Kołodziej Consulting

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*